Miskan uratarina

Hotel Sveitsin kokous- ja tapahtumaisäntä Miska Mustonen kuunteli omaa ääntään ja toimii tällä hetkellä unelmaduunissaan

 

Hotel Sveitsin avaamisesta lähtien kokous- ja tapahtumaisäntänä työskennellyt Miska Mustonen kokee olevansa tällä hetkellä monella tavalla parhaassa työpaikassa. Hänelle onnistunut työpäiväkokemus koostuu asiakastapaamisista, työkavereista ja hyvästä hengestä hotellin sisällä.

 

Hotel Sveitsissä Mustosen vastuullaan on kokousasiakkaiden viihtyvyys.
Asiakaskohtaamisessa tärkeintä on luoda asiakkaalle niin rento olo, ettei hänen tarvitse kantaa huolta teknisistä asioista. Asiakkaalle kuuluu ainoastaan kokouksen vetäminen.

“Asiakaskokemuksen pitää olla niin onnistunut, että asiakkaiden lähtiessä heidän reaktion pitäisi olla sellainen ai nytkö pitää jo mennä.”

Asiakastyytyväisyyden lisäksi Mustonen vastaa hyvin monenlaisesta kokouspalveluihin liittyvästä tekniikasta sekä esimerkiksi kassajärjestelmästä. Toisinaan hän toimii yhteyshenkilönä asiakkaan suuntaan. Mustonen on yksi Hotel Sveitsin alkuperäisistä työntekijöistä, jotka ovat aloittaneet hotellin auettua vuonna 2017. Yllättävien haasteiden sattuessa Mustonen onkin usein se henkilö, jolta pyydetään apua.

“Jos eteen tulee ongelma, niin usein sanotaan, että soittakaa Miskalle. Oli kyseessä sitten ravintola, hotelli tai keittiö. Olen ollut avaamassa hotellia, joten tunnen sen aika hyvin.”

 

Unelmaduuniin omaa ääntä kuuntelemalla

Kokous- ja tapahtumaisännän rooli ei ole ollut varsinaisesti Mustosen lapsuuden
haaveammatti. Nuorena Mustonen halusi tulla koemaistajaksi, mikä ei kuitenkaan toteutunut. Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen tie vei nimittäin rakennustyömaalle. Rakennushommista Mustonen pääsi pitopalvelukuskin hommiin, jonka jälkeen tie vei osittain sattuman kautta hotelli- ja ravintola-alalle.

“Kuukauden päästä pitopalvelukuskina aloitettuani löysin itseni yhtäkkiä jonkun tilaisuuden baaritiskin takaa kaatamassa viiniä vierailijoille. Jäinkin sille tielle ja hain yhteishaussa tarjoilijalinjalle.”

Mustonen on ennen Primehotelsille tuloa toiminut ravintolapäällikkönä muutaman kerran. Sen kaltainen työ ei kuitenkaan inspiroinut tarpeeksi, joten Mustonen päätti kuunnella sisäistä ääntään ja haki Hotel Sveitsin kokous- ja tapahtumaisännäksi.

“Joku voisi sanoa, että olen ottanut urallani taka-askelia. Ravintolapäällikön työtä ei
kuitenkaan tehdä asiakasrajapinnassa. Mulle asiakkaiden kohtaaminen on se juttu. Olen kuunnellut itseäni ja mennyt sitä kohti, mistä löydän palon työhön. Mulla on monessa suhteessa paras työpaikka.”

 

Onnistunut työpäiväkokemus on kaiken ydin

Parasta Primehotelsissa Mustosen mielestä on Priimaperhe eli työkaverit. Innostava
työyhteisö on tärkein tekijä siinä, että töihin tuleminen koetaan mukavaksi. Priimahenki työkavereiden kesken välittyy selvästi sekä hotellin sisällä että myös ketjun eri hotellien välillä.

“Rekrytointi on onnistunut valtavan hyvin, kun meillä on niin hyvä henki. Tietenkin meidän oman hotellin sisällä, mutta myös yhteisissä tapahtumissa muiden toimipisteiden kanssa löytyy hyvä yhteys nopeasti. Monessa työpaikassa on ollut sama, mutta jotenkin tämä tuntuu erilaiselta. Se on hienoa.”

Työkavereiden ja kollegoiden lisäksi Mustonen nostaa esille, ettei Primehotelsilla katsota turhaan työntekijöiden titteleitä. Ihmisten arvostus ei perustu heidän statukseensa, minkä Mustonen kokee erityisen tärkeänä.

“Olemme vielä pieni ketju ja se on meidän tapa. Toimitusjohtaja ei ole missään norsunluutornissa vaan tervehtii kaikkia, mikä on tosi kiva juttu.”

Onnistuneeseen työpäiväkokemukseen kuuluvat myös palautteen antaminen ja kyky ottaa palaute vastaan. Sekä positiiviset että rakentavat palautteet käydään tarkasti läpi. Yksi palaute työuralta on jäänyt Mustoselle kaikkein kirkkaimpana mieleen.

“Olen saanut monta palautetta, että hyvin meni, mutta yksi on jäänyt kyllä mieleen.
Asiakas oli lähettänyt viestin, että voitteko kloonata Miskan, että me tarvittaisiin yksi sellainen toimistolle.”

Kaiken kaikkiaan henkilökuntaedut ovat Mustosen mukaan erinomaiset, jollaisia hänellä ei ole ollut aikaisemmin. Vaikkei hän ole onnekseen joutunut käyttämän esimerkiksi sairaskuluvakuutusta, on helpottavaa tietää, että sellainen mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Hyvät edut, innostava ilmapiiri ja hyvä johtaminen tukevat työntekijöiden jaksamista ja viihtyvyyttä töissä, joista ei Primehotelsilla tingitä.

“Olen tällä hetkellä mun unelmaduupaikassa.”